جواد افشارکهن؛ مجتبی هوشمندی یاور
چکیده
امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. ...
بیشتر
امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. مسئلة محوری این مقاله حول این موضوع قرار دارد که اگرچه متون خبری را دستاندرکاران رسانهای تولید میکنند، اما آنچه مهم تلقی میشود این است که فهم و درک مخاطبان از آنها چگونه است؟ چطور آن را میفهمند و دست به رمزگشایی میزنند؟ پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری استوارت هال و نظریة لاکلائو و موفه تدوین شده و برای آزمون ایدة مورد نظر از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. برای شناخت چگونگی مواجهة مخاطبان با برنامة خبری 20:30 از مصاحبة عمیق و برای سنجش نگرش سیاسی آنان از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مخاطبانی که دسترسی فراختری به گفتمانهای متفاوت دارند، رمزگشایی متفاوتی از برنامة خبری 20:30 میکنند. آنان بر اساس نوع نگرش سیاسی متمایل به محافظهکاری و لیبرال و همچنین متغیرهایی نظیر سرمایة فرهنگی، موقعیت ساختاری و موقعیت سوژهای که در آن قرار میگیرند، دست به رمزگشایی متفاوتی میزنند. [1]. soft news